Konferencja dla nauczyciel Wizjonerzy przyszłości poświęcona była nowoczesnym metodom pracy z dziećmi przedszkolnymi i z młodszych klas szkoły podstawowej.
Joanna Białobrzeska, nauczyciel i pedagog z wielką pasją opowiedziała o swoich doświadczeniach w pracy z dziećmi. Jest twórcą pomocy dydaktycznej "Mój własny elementarz - Materiały do MEN-owskiego elementarza". O wykorzystaniu w praktyce tego elementarza opowiadała Karolina Witkowska.
- Pracuję z tą książką od września i jestem nią zachwycona - mówiła. - Dzieci lubią mieć coś na własność, czego nie muszą nikomu oddawać, co mogą zabrać do domu. I mamy "Mój elementarz" Joanny Białobrzeskiej. To wycinanki i pusta książka, niezapisane kartki. Książka i wycinanki uczą dzieci samodzielności, kreatywności, odpowiedzialności.
W wielu szkołach zaczęły powstawać elementarze tworzone przez dzieci, dostosowane do ich możliwości. Naklejają litery, dobierają teksty do czytania. Tworzą jak czują, jak to widzą. Wykorzystują swoje doświadczenie.
Chmura, Gałąź oraz Drzewko Ambitnego Celu
- TOC (skrót od angielskiej nazwy Theory of Constraints, tłumacz. Teoria ograniczeń), to program, który pozwala na identyfikację i zarządzanie ograniczeniami występującymi w otaczającym nas świecie, przy czym ograniczenie rozumiane jest tu jako czynnik spowalniający nasze osiągnięcia, czy realizację wyznaczonego celu - podaje strona internetowa fundacji TOC dla Edukacji Polska.
Prelegentki przypomniały strategię aktywizowania dziecka wg G. Huthera.
Trzeba odkryć w nim to, co robi najchętniej, co mu sprawia przyjemność, satysfakcję i na tej bazie budować dalszą jego wiedzę. To jest dosyć trudne, w klasie 20-30 osobowej - przyznawały.
Druga strategia - pozwolić, by dzieci odkrywały świat samodzielnie, a nauczyciel jest tylko do zorganizowania sytuacji zadaniowej. Dzieci same dochodzą do wniosków, a zdziwienie pozwala im lepiej zapamiętać doświadczenie.
Trzecia strategia - dzieci najlepiej uczą się od siebie nawzajem. Ważna jest różnorodność grupy.
Czwarta strategia - budowanie emocjonalnego kontaktu z nauczycielem.- Ale chodzi o to, by dziecko robiło co chce, a nie po to, by nauczyciel się uśmiechnął - podkreślały nauczycielki.
Piąta strategia - motywacja zewnętrzna - działała jeszcze w poprzednim stuleciu. Nauczycielki podkreślały, że we współczesnej szkole nie ma już miejsca na każdorazowe nagradzanie ucznia za pomocą zewnętrznego motywatora. Działania ma być dla dziecka przyjemne, sprawiać radość - i to wystarczy za motywację.
Wiele dzieci ma problem z wyodrębnieniem najważniejszych faktów z przeczytanego krótkiego opowiadania. Układając w trakcie słuchania zdjęcia ilustrujące kolejne wydarzenia budują gałąź logiczną. Ona pozwala łatwiej zapamiętać elementy opowiadania.
Chmurka służy do rozpoznawania konfliktów i rozwiązywania ich w drodze dyskusji. Dzieci określają potrzeby, żądania - i szukają różnych wyjść z sytuacji. Uczą się rozwiązywania konfliktów.
Drzewko ambitnego celu pozwala dzieciom dostrzec przeszkody i konsekwencje swojego działania.
Centrum Inicjatyw Edukacyjnych planuje kolejne szkolenia i spotkania dla nauczycieli dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Zakaz krzyży w warszawskim urzędzie. Trzaskowski wydał rozporządzenie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?