Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Żukowo. Rozmawiali o bajpasie kartuskim - omówiono szczegóły rewitalizacji linii Gdańsk Kokoszki-Żukowo Zachodnie

Maciej Krajewski
Maciej Krajewski
W Urzędzie Gminy w Żukowie odbyło się robocze spotkanie, poświęcone szczegółom planowanej realizacji tzw. bajpasa kartuskiego w kontekście jego przebiegu właśnie przez gminę Żukowo. Uczestnicy dookreślili między innymi powiązania połączeń drogowych z planami inwestycyjnymi związanymi z bajpasem.

Bajpas kartuski to długo wyczekiwane przedsięwzięcie, które jednak, ze względu na swą złożoność, wciąż nie jest dla wielu w pełni znane. Dlatego też w Żukowie odbyło się spotkanie, mające na celu wyjaśnić szczegóły inwestycji w kontekście przebiegu przez gminę.

Podczas rozmów w tutejszym urzędzie m.in. zwrócono uwagę, by zachować w Otominie dwa przejazdy lokalne przez trasę kolejową. Mówiono także o budowie drogi gminnej Żukowo-Otomino-Przyjaźń, która przebiegać będzie przez trasę linii kolejowej. Wskazano, by prace budowlane w tym miejscu w przypadku obu inwestycji realizować w podobnym czasie.

- Część spotkania poświecono również przystankom kolejowym, nowy powstanie w Otominie, z kolei w Leźnie zmieni swoją lokalizację. Teraz będzie znajdować się po drugiej stronie wiaduktu kolejowego (po lewej stronie jadąc z Żukowa do Gdańska), więc bliżej potencjalnych pasażerów - informuje Urząd Gminy Żukowo. - Uczestnicy spotkania wskazali również ważną rolę wyeksponowania walorów architektonicznych mostu kolejowego w Rutkach oraz dwóch mostów w Niestępowie.

Szansa na lepszą komunikację

Bajpas kartuski to kolejowa trasa objazdowa z Gdańska do Kartuz przez Gdańsk Kokoszki i Starą Piłę, w śladzie dawnych linii kolejowych nr 234 i 229. Powstaje ona w związku z przygotowywaną przez PKP PLK elektryfikacją i budową drugiego toru na linii 201 (Gdynia - Kościerzyna - Bydgoszcz). Z powodu tej inwestycji ruch kolejowy do Kartuz i w kierunku Kościerzyny może zostać nawet całkowicie wstrzymany i zastąpiony komunikacją zastępczą.

- Sam bajpas kartuski jest takim ciekawym rozwiązaniem, które umożliwi zachowanie połączeń kolejowych podczas elektryfikacji linii 201 z Gdyni do Kościerzyny - wyjaśnia Leszek Bonna, wicemarszałek województwa pomorskiego.

Inwestycja będzie się składać z dwóch części: modernizacji ok. 15 km istniejącej linii Gdańsk Kokoszki – Stara Piła – Żukowo – Glincz (należącej do PKP PLK i przez nie realizowanej) oraz budowy niespełna 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk Kiełpinek – Gdańsk Kokoszki (realizowanej przez należącą do Samorządu Województwa Pomorskiego spółkę PKM SA przy ścisłej współpracy z miastem Gdańsk). W obu przypadkach wyłoniono już wykonawców i podpisano stosowne umowy.

Prace budowlane nad bajpasem kartuskim już się rozpoczęły i mają zakończyć się w przyszłym roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na zukowo.naszemiasto.pl Nasze Miasto