Pociągiem retro przejechali ostatni raz przed rozpoczęciem budowy bajpasa kartuskiego

Maciej Krajewski
Maciej Krajewski
Lada chwila ruszą prace nad budową tzw. „bajpasa kartuskiego”. Chcąc upamiętnić start tej długo wyczekiwanej inwestycji w piątek w Gdańsku i w Kartuzach odbyły się festyny kolejowe, a także specjalny przejazd pociągiem retro.

Piątek 4 czerwca na Pomorzu (a przynajmniej w Gdańsku i w Kartuzach) można by nazwać Świętem Kolei. Z okazji mającej się niedługo zacząć budowy tzw. bajpasa kartuskiego zorganizowano dwa festyny kolejowe oraz dumnie nazwany Ostatni przejazd Bajpasem Kartuskim przed rozpoczęciem inwestycji.

W praktyce przejazdów było kilka. Pierwszym z nich, na pełnej trasie Gdańsk Główny - Kartuzy - Gdańsk Kokoszki, podróżowali m.in. wicemarszałek województwa Leszek Bonna, przedstawiciele PKM i PKP PLK, a także burmistrz Kartuz Mieczysław Grzegorz Gołuński wraz ze swoją zastępczynią Sylwią Biankowską oraz senatorowie Ryszard Świlski i Stanisław Lamczyk (który to dołączył już w trakcie przejazdu).

Z powrotem w latach 80.

Atrakcją w tym wszystkim był jednak sam pociąg - skład retro o nazwie „Borsuk”, wydzierżawiony przez firmę TurKol. Klasyczna lokomotywa SM42, doskonale odrestaurowane wagony I i II klasy oraz WARS żywcem wyciągnięty z lat 80. XX w. - wszystko to niekiedy przejeżdżało po linii PKM, która owego historycznego pociągu nie widziała od swej inauguracji w 2015 roku.

- Daje to taki sentyment z lat młodości. Móc przejechać się taki składem, którym jak mieliśmy -naście lat to sami podróżowaliśmy - opowiada Leszek Bonna, wicemarszałek województwa pomorskiego. - Jest to też takie historyczne podkreślenie roli kolei. Trzeba wziąć pod uwagę to, jak przez 10 lat zmieniła się pod względem obsługi kolejowej wschodnia część Kaszub i południowa część Gdańska. W ciągu ostatnich 10 lat nastąpiła rewolucja, polegająca na reaktywacji, odbudowie starej linii kolejowej.

- Te przesłanki historyczne są bardzo istotne i warto upamiętniać to, co się będzie działo w najbliższych latach, właśnie takimi elementami historii. To jest ciekawe przede wszystkim dla młodzieży, to buduje też taką naszą więź i daje nam - miłośnikom kolei, ale też pasażerom - możliwość zapoznania się z bardzo ciekawą historią kolejnictwa - dodaje Leszek Bonna.

Podobny sentyment odczuwali też inni pasażerowie, którzy w dużej mierze na przejazd historycznym składem udali się z dziećmi.

- Można się cofnąć o te 30 lat, znów poczuć się młodym - opowiada jeden z obecnych w porannym przejeździe.

Nie tylko jednak jadący pociągiem byli nim zainteresowani. Między Gdańskiem a Kartuzami nie brakowało podróżujących, którzy na chwilę stanęli, aby ujrzeć niezwykły widok lokomotywy, jakiej próżno szukać na naszych torach od dobrych kilkunastu, jak nie kilkudziesięciu lat. Byli też i tacy, którzy wyraźnie wyczekiwali przejazdu historycznego składu.

Chętni mogli wygrać też bilety na popołudniowy kurs, uczestnicząc w dwóch festynach kolejowych, zorganizowanych z okazji rozpoczęcia prac nad bajpasem kartuskim. Zabawy przygotowane były w Gdańsku Kokoszki oraz w Kartuzach, do których dwa dni temu dojechała inna zabytkowa, pięknie odrestaurowana lokomotywa. Więcej o imprezie w stolicy Kaszub w osobnym artykule.

Długo wyczekiwana inwestycja

Bajpas kartuski to kolejowa trasa objazdowa z Gdańska do Kartuz przez Gdańsk Kokoszki i Starą Piłę, w śladzie dawnych linii kolejowych nr 234 i 229. Powstaje ona w związku z przygotowywaną przez PKP PLK elektryfikacją i budową drugiego toru na linii 201 (Gdynia - Kościerzyna - Bydgoszcz). Z powodu tej inwestycji ruch kolejowy do Kartuz i w kierunku Kościerzyny może zostać nawet całkowicie wstrzymany i zastąpiony komunikacją zastępczą.

- Sam bajpas kartuski jest takim ciekawym rozwiązaniem, które umożliwi zachowanie połączeń kolejowych podczas elektryfikacji linii 201 z Gdyni do Kościerzyny - wyjaśnia wicemarszałek Leszek Bonna.

Inwestycja będzie się składać z dwóch części: modernizacji ok. 15 km istniejącej linii Gdańsk Kokoszki – Stara Piła – Żukowo – Glincz (należącej do PKP PLK i przez nie realizowanej) oraz budowy niespełna 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk Kiełpinek – Gdańsk Kokoszki (realizowanej przez należącą do Samorządu Województwa Pomorskiego spółkę PKM SA przy ścisłej współpracy z miastem Gdańsk).

W obu przypadkach wyłoniono już wykonawców i podpisano stosowne umowy. Jak zapewnia Leszek Bonna prace budowlane na bajpasie ruszą już w najbliższym tygodniu.

Chcemy zwężania ulic w centrach miast

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie