Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Marcin Horała na placu budowy OMT w Żukowie: Prace przebiegają zgodnie z harmonogramem

Maciej Krajewski
Maciej Krajewski
Wideo
od 16 lat
Marcin Horała odwiedził w poniedziałek teren budowy Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta, dokładniej wiadukt, przebiegający nad drogą krajową nr 7 w Żukowie. Podczas krótkiej konferencji wiceminister zapewnił o planowych postępach prac, tym samym potwierdzając, że inwestycja zakończy się w 2025 r.

Cały czas trwa budowa Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta. Wyczekiwana inwestycja, której koszt opiewa na kwotę ponad 1,5 mld zł, docelowo ma umożliwić sprawny przejazd od strony autostrady A1 oraz drogi ekspresowej S7 w kierunku zachodnim i północnym województwa pomorskiego.

Teren budowy w poniedziałek 2 października odwiedził Marcin Horała, sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej. Podczas krótkiej konferencji prasowej pod wiaduktem, przecinającym drogę krajowa nr 7 w Żukowie, wiceminister Horała zapewniał, że prace przebiegają tu zgodnie z planem. Oznacza to, że termin otwarcia trasy to niezmiennie rok 2025.

- Bardzo często, na różnych konferencjach prasowych, mówimy o tych inwestycjach w drogi gminne, drogi powiatowe, wspieranych ze środków rządowych. To jest oczywiście bardzo ważne, ale ważne są też te duże inwestycje - te realizowane bezpośrednio przez rząd, przez GDDKiA. Obecnie na Pomorzu mamy kilka zadań inwestycyjnych, które łączą się w dwie takie największe inwestycje. Jedną z nich jest właśnie OMT - mówił Marcin Horała. - Można powiedzieć, że w tej północnej części naszego województwa, będziemy mieli już ten stan docelowy - najwyższej, światowej klasy system komunikacji drogowej, jeśli chodzi o drogi krajowe.

Obwodnica metropolitalna ma się też przysłużyć okolicznym gminom, w tym właśnie gminie Żukowo. Na kilka sposobów, bowiem samo Żukowo (także poprzez budowę obwodnicy tej miejscowości) doczeka się odciążenia niesławnych rond, ale nowa trasa znacząco też skróci czas dojazdu do Trójmiasta.

- Pojawi się możliwość szybszego dojazdu, więc cały szereg inwestycji, zarówno komercyjnych, jak i mieszkaniowych, będzie tutaj ulokowany. Gmina Żukowo już teraz bardzo szybko się rozwija. miejscowości takie jak np. Banino wręcz eksplodowały, jeżeli chodzi o liczbę mieszkańców i ten trend będzie się tylko umacniał - dodał wiceminister.

Czy OMT zastąpi Obwodnicę Trójmiasta?

W trakcie rozmów o obwodnicy metropolitalnej wielokrotnie powtarzał się też temat istniejącej Obwodnicy Trójmiasta. W szczycie bywa ona jedną z najbardziej obciążonych dróg w kraju (co przyznał zresztą sam wiceminister), a przez brak pasa awaryjnego każdy wypadek powoduje ogromne korki. Pojawiają się wobec tego pomysły, by ją poszerzyć.

Marcin Horała zauważył, że już nowy węzeł Karwiny jest przystosowany do trzypasmowej trasy, niemniej rozmowy o modernizacji Obwodnicy Trójmiasta mają być szerzej prowadzone dopiero po zakończeniu budowy OMT i przeanalizowaniu wpływu nowej drogi ekspresowej na pozostałe arterie Trójmiasta.

- Kiedy skończymy budowę obwodnicy metropolitalnej to takim następnym zadaniem, o którym trzeba będzie najpierw w tej fazie projektowej pomyśleć, będzie stopniowe poszerzanie odcinkowe obecnie istniejącej obwodnicy Trójmiasta - mówił wiceminister.

Podobną odpowiedź dziennikarze usłyszeli na pytania o ewentualne przekazanie Obwodnicy Trójmiasta samorządom. Często takie praktyki stosowane są, gdy drogi krajowe się de facto dublują.

- W roku 2025, 2026 to będzie moment, żeby sobie na te pytania odpowiedzieć - dodał Marcin Horała.

Wieloletnia przeprawa, by zakończyć inwestycję

Budowa Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta to przedsięwzięcie, którego korzenie sięgają jeszcze wcześniejszych rządów, stąd można zadać pytanie, czy obecna władza nie przypisuje sobie zasług poprzedników?

- To inwestycja, o której na Pomorzu mówiło się właściwie od dziesiątków lat, a ten proces inwestycyjny od wielu, wielu lat trwa. Natomiast nie da się ukryć, że to teraz, za tego rządu, on nabrał wymiaru takiego, że to jest realizowane. Że to się nie tylko mówi, nie tylko są procesy sądowe, spory dotyczące przebiegu, decyzji środowiskowej i innych. Znamy tę wieloletnią walkę z biurokracją - odpowiada Marcin Horała. - Po pierwsze: są na to pieniądze, po drugie: doprowadzono do końca wszystkie kwestie formalne i po trzecie: to naprawdę powstaje i naprawdę będzie. Ranga tej inwestycji jest tak ważna dla mieszkańców, dla Pomorza. Ja bym powiedział, że to chyba najbardziej wyczekiwana inwestycja drogowa na Pomorzu. Warto i trzeba o niej mówić i oczywiście doprowadzimy ją do końca.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Marcin Horała na placu budowy OMT w Żukowie: Prace przebiegają zgodnie z harmonogramem - Dziennik Bałtycki

Wróć na kartuzy.naszemiasto.pl Nasze Miasto