Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kartuski bajpas coraz bliżej - PKP PLK jeszcze w tym tygodniu mają ogłosić przetarg

Janina Stefanowska
archiwum Janina STefanowska
Dwa lata temu, 13 maja 2018 r. samorządowcy wespół z miłośnikami kolei apelowali do PKP PLK o bajpas kartuski, dzięki któremu zachowane będzie połączenie kolejowe z Kaszub do stolicy województwa w czasie modernizacji linii kolejowej nr 201 z Maksymilianowa przez Kościerzynę do Gdyni. W tym tygodniu ma być ogłoszony przetarg, a realizacja dokumentacji projektowej i prac budowlanych przewidziana jest w okresie grudzień 2020 – listopad 2022 r.

Po unieważnionym pierwszym przetargu PKP PLK dokonują pewnych zmian w zakresie zadania, co zaniepokoiło środowiska miłośników kolei. Swoimi kanałami dowiedzieli się o planowanym zmniejszeniu prędkości na trasie, rezygnacji z niektórych mijanek, niepewny jest los stacji w Gdańsku Kokoszkach czy Gdańsku Kiełpinku,

- Zakres zadania został dostosowany do zakładanych efektów eksploatacyjnych jako trasy objazdowej przy modernizacji linii 201 - wyjaśnia Przemysław Zieliński, rzecznik PKP PLK w Gdańsku. - Zmodernizowany zostanie około 9-kilometrowy odcinek linii 229 oraz wyremontowany 7-kilometrowy odcinek linii 234, na których nastąpi przywrócenie prędkości pociągów pasażerskich do 80 km/h. Przebudowane zostaną perony w Gdańsku Kokoszkach, Żukowie Zachodnim, Leźnie i Starej Pile, które zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

W Starej Pile wbudowane zostaną nowe rozjazdy oraz dodatkowy tor, które umożliwią sprawne mijanie się pociągów. Umożliwi to utrzymanie dotychczasowej częstotliwości kursowania pociągów z Gdańska do Kartuz. Czas przejazdu pociągu z Gdańska do Kartuz pozostanie na podobnym poziomie, co obecnie. Przepustowość bajpasu kartuskiego, po zakończeniu modernizacji linii nr 201, umożliwi wykorzystanie tej trasy jako lokalnej, alternatywnej linii do podróży m. in. z gminy Żukowo oraz gminy Kolbudy.
Jak podaje Przemysław Zieliński, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. planują ogłoszenie ponownego przetargu na realizację tzw. bajpasu kartuskiego w maju br. Postępowanie dotyczyć będzie zaprojektowania i wykonania prac budowlanych na liniach kolejowych nr 234 Kokoszki – Stara Piła oraz linii nr 229 Stara Piła – Glincz.

Miłośnicy kolei dopingują
- Nie ukrywam, trochę z wypiekami na twarzy czekamy na rozstrzygnięcie tego drugiego postępowania, które PKP wykonują w ramach zadania trasa objazdowa Kartuzy - Stara Piła – Gdańsk w najbliższym czasie - Paweł Pleśniar, wiceprezes Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych, dlatego że ta inwestycja ma być w zakresie, który dzisiaj został przygotowany przez PKP PLK, jest 100 procentową odpowiedzią na potrzeby w czasie prac rewitalizacyjnych i modernizacyjnych, które będą mogły być zrealizowane z punktu widzenia mieszkańców Kaszub. Całe zadanie, w tym zaplanowanym zakresie, w 100 procentach przeniesie ruch pociągów z Kartuz do Gdańska w układzie 160 minut, w układzie cyklicznym równoodostępowym tak jak jest to dzisiaj. Trzymamy kciuki, mamy nadzieję, że PKP PLK skutecznie i szybko wybiorą wykonawcę,i jak najszybciej my, mieszkańcy Kaszub, będziemy mogli korzystac z objazdu przez Starą Piłę do Gdańska.

Trzeba dodać, że dopełnieniem tej inwestycji musi stać się budowa 1,5 - kilometrowego odcinka od Pomorskiej Kolei Metropolitalnej do Gdańska Kokoszek. Zadanie to realizuje samorząd województwa pomorskiego.
W marcu Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego z optymizmem patrzył na to zadanie.
- Na ogół nie są one realizowane w terminach, bo przy dużych projektach kolejowych znacząco rośnie kwota wymagana na realizację inwestycji, a nadto są problemy z wykonawcami, jak w każdej innej części kraju - mówił. - Te opóźnienia nie powinny być znaczące, zależy to od tempa elektryfikacji linii 201, która jest ściśle związana z regionalnymi liniami.

Według nowego harmonogramu prace nad elektryfikacją linii 201 Gdynia-Kościerzyna mają ruszyć w 2022 roku i potrwają 3 lata. Inwestycję podzielono na fazy, by zminimalizować uciążliwość robót dla mieszkańców oraz pasażerów.

PKM ma gotowy projekt elektryfikacji swojej linii
Tymczasem jak podaje Pomorska Kolej Metropolitalna na swoim Fb, gotowy jest już projekt budowlany elektryfikacji linii PKM, obecnie procedowane jest pozwolenie na budowę i jeszcze w tym roku planowane jest ogłoszenie przetargu na wykonawcę. Sama budowa przewidywana jest w latach 2021-2023. Inwestycja jest ściśle skoordynowana z projektem PKP PLK dotyczącym elektryfikacji i budowy dodatkowego toru na linii 201, z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie. Podczas konsultacji projektantów obu zadań elektryfikacyjnych zrodził się pomysł, aby w pierwszej kolejności w ich części projektu na linii 201 zrealizować 2-kilometrowy odcinek od Gdańska Osowej do Rębiechowa i połączyć go z linią PKM, dzięki czemu już w 2023 r. pociągi elektryczne mogłyby jeździć na całym odcinku pomiędzy Gdańskiem Wrzeszczem i Gdańskiem Osową, która zyskałaby wówczas status ważnego węzła przesiadkowego.

Specjalny przejazd trasą kokoszkowską 2018
Specjalny przejazd Gdańsk Kokoszki - Kartuzy 13.05.2018

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kartuzy.naszemiasto.pl Nasze Miasto