W efekcie w dniach 17 - 21 października w Szkole Podstawowej nr 2 w Kartuzach zarówno dzieci z oddziałów przedszkolnych, jak i uczniowie z klas I - VIII włączyli się w akcję „Dwójka koduje 2022”. 3-latki poprzez zabawę kodowały układając kolorowe piłki na chuście animacyjnej. Dzieci przemierzały kolorową, zakodowaną ścieżkę oraz wykonywały zadania na planszach z wykorzystaniem darów jesieni. 4-latki natomiast wzięły udział w grze terenowej, zawierającej elementy kodowania.
- W tym celu udaliśmy się do niezwykle urokliwego miejsca na mapie Kartuz - Wyspy Łabędziej. Pierwszym zadaniem było odnalezienie „darów jesieni” pasujących do odpowiedniego kodu. W następnym zadaniu przy pomocy maty dzieci dopasowały odpowiednią ilość liści w odpowiednim kolorze. Na koniec zgodnie z podanym kodem (instrukcją) zaprowadziły jeża do legowiska z liści. Najpierw przedszkolaki same wybierały drogę, a potem zgodnie z poleceniem - opowiadają nauczyciele.
Dzieci z „zerówek” na początek obejrzały film, który wytłumaczył im co to w ogóle jest kodowanie. Następnie realizowały zadania, w których musiały według kodu zamalować odpowiednie pola na planszy, aby wyszedł Minionek. Kolejnym zadaniem było „Kodowanie na dywanie” za pomocą kolorowych kubeczków - tu trzeba było ułożyć kubeczki według wzoru na kartoniku.
Starsi nie mieli łatwo
Uczniowie klasy I w ramach Code Week wykonali dyktando graficzne, obliczali działania matematyczne w zakresie 5 i kolorowali wyniki zgodnie z kodem. Dodatkowo podczas zajęć dzieci kodowały online w „Klikankowie” oraz „Kodowały na dywanie”. Drugoklasiści z kolei na zajęciach z edukacji wczesnoszkolnej robili własne gry planszowe, w których sami kodowali, planowali i przewidywali, samodzielnie tworzyli różne kody, stawiając tym samym pierwsze kroki w programowaniu.
Uczniowie klas 7 i 8 podczas wzięli się już za poważne programowanie. Na zajęciach z informatyki kodowali obrazkowo, tworzyli proste strony internetowe w języku HTML, a także programowali w języku Scratch i C++.
- Młodzi programiści, zgromadzeni wokół grupy „Algorytmika i programowanie”, poznawali tajniki programowania, programowali na planszy za pomocą platformy Scottie Go!, podjęli wyzwanie na platformie „Pix Blocks Programming Challenge”, programowali w batchu oraz języku C++ - wymienia Andrzej Karczewski, wicedyrektor szkoły.
Kodowanie na... muzyce?
Elementy programowania były realizowane nie tylko na typowych zajęciach informatycznych. Uczniowie kodowali nawet na muzyce - klasy czwarte kodowły muzyczne symbole i instrumenty w formie kolorowanek, aklasy 6 i 7 odkodowywały zapis muzyczny (melodię), a następnie grały ją na dzwonkach lub wirtualnym pianinie. Z kolei podczas zajęć geografii uczniowie klasy 7 uzupełniali karty pracy zawierające tzw. kodowanie na papierze.
- Uczniowie bez problemu rozwiązali wszystkie zaplanowane zadania, zarazem rywalizując między sobą - dodaje wicedyrektor „Dwójki”. - Dzięki udziałowi w akcji uczniowie mieli okazję rozwijać logiczne, algorytmiczne myślenie, uczyli się zadaniowego podejścia do stawianych problemów, kreatywności, kształtowali umiejętność pracy w zespołach, szukania kompromisów, optymalnych rozwiązań. Zajęcia były okazją do twórczego i odpowiedzialnego wprowadzenie dzieci w cyfrowy świat programowania.
Uwaga na Instagram - nowe oszustwo
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?