Umowę w Warszawie podpisali marszałkowie Mieczysław Struk i Ryszard Świlski, prezes PKM Grzegorz Mocarski oraz przedstawiciele PKP PLK: Ireneusz Merchel, prezes zarządu, Andrzej Osipów, dyrektor Regionu Północnego PKP PLK i wicedyrektor Jarosław Wałaszewski. Na spotkaniu obecny był również Stanisław Lamczyk, poseł na sejm RP.
Samo porozumienie zakłada wspólne przygotowanie do końca 2021 r. trasy objazdowej dla pociągów pasażerskich w ciągu linii kolejowych nr 229 i 234 oraz uruchomienie go na czas trwania modernizacji i elektryfikacji linii 201.
- Do końca roku będą opracowane koncepcje, a następnie, wspólnie z PKP PLK, zostanie wybrany docelowy wariant inwestycji, który będzie realizowany w latach 2020-2022 - informuje Grzegorz Mocarski, prezes zarządu PKM. - Harmonogram wewnętrzny będzie uzależniony od terminów i zaawansowania prac przy modernizacji linii 201, a także elektryfikacji linii PKM.
Prace przy bajpasie kartuskim będą się składać z dwóch części: modernizacji ok. 15-kilometrowej istniejącej linii Gdańsk Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz (należącej do PKP PLK i przez nie realizowanej) oraz rozbudowy stacji Gdańsk Kiełpinek wraz z budową niespełna 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk Kiełpinek - Gdańsk Kokoszki (realizowanej przez należącą do samorządu województwa pomorskiego spółkę PKM, przy współpracy z miastem Gdańsk).
Stałe połączenie do Kartuz i Kościerzyny
Bajpas kartuski to kolejowa trasa objazdowa z Gdańska do Kartuz przez Gdańsk Kokoszki i Starą Piłę, w śladzie dawnych linii kolejowych nr 234 (Gdańsk Kiełpinek - Kokoszki - Stara Piła) i 229 (Stara Piła - Glincz). Trasa ma powstać w związku z przygotowywaną przez PKP PLK elektryfikacją i budową drugiego toru na linii 201 linii Gdynia - Kościerzyna - Maksymilianowo. Z powodu tej inwestycji ruch kolejowy do Kartuz i w kierunku Kościerzyny może zostać nawet całkowicie wstrzymany i zastąpiony komunikacją zastępczą.
- Aby zminimalizować związane z tym utrudnienia dla pasażerów połączeń kolejowych pomiędzy Kaszubami, a Trójmiastem powstał pomysł reaktywacji dawnej linii kolejowej z Gdańska przez Starą Piłę do Kartuz - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego. - Chcemy wykorzystać tę trasę jako objazd na czas modernizacji linii 201.
Jak zapewnia Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, dzięki powstaniu bajpasa kartuskiego i przy odpowiednim prowadzeniu przez PKP PLK prac na linii 201, mieszkańcy powiatów kartuskiego i kościerskiego będą mieli cały czas zapewnione połączenia kolejowe z Gdańskiem.
Regularne przewozy utrzymane?
Inwestycja nie jest przy tym rozwiązaniem jedynie na czas remontu. Samorząd województwa pomorskiego wyraził w porozumieniu gotowość dalszego utrzymania przewozów pasażerskich na odbudowanych liniach kolejowych 234 i 229.
- Gwarantujemy po wybudowaniu tej linii regularne kursowanie pociągów - mówi Ryszard Świlski, wicemarszałek województwa pomorskiego. - Dzięki niemu Pomorzanie zyskają stałe, dodatkowe połączenie kolejowe z metropolią trójmiejską, uzupełniające istniejącą linię PKM.
(info: A.Chalińska/UMWP)
iPolitycznie - Działania elit europejskich pod wpływem Rosji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?