Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Porozumienie w sprawie kartuskiego bajpasa podpisane - trasa ma powstać do końca 2021 roku

Maciej Krajewski
Maciej Krajewski
Samorząd Województwa Pomorskiego oraz PKP PLK zawarły we wtorek w Warszawie porozumienie w sprawie tzw. bajpasa kartuskiego. Do końca 2021 roku ma zostać przygotowana trasa objazdowa dla pociągów pasażerskich na czas modernizacji Magistrali Węglowej z Gdyni do Kościerzyny. W efekcie podróżni będą mieli zapewnione stałe połączenie do Kartuz i Kościerzyny.

Umowę w Warszawie podpisali marszałkowie Mieczysław Struk i Ryszard Świlski, prezes PKM Grzegorz Mocarski oraz przedstawiciele PKP PLK: Ireneusz Merchel, prezes zarządu, Andrzej Osipów, dyrektor Regionu Północnego PKP PLK i wicedyrektor Jarosław Wałaszewski. Na spotkaniu obecny był również Stanisław Lamczyk, poseł na sejm RP.

Samo porozumienie zakłada wspólne przygotowanie do końca 2021 r. trasy objazdowej dla pociągów pasażerskich w ciągu linii kolejowych nr 229 i 234 oraz uruchomienie go na czas trwania modernizacji i elektryfikacji linii 201.

- Do końca roku będą opracowane koncepcje, a następnie, wspólnie z PKP PLK, zostanie wybrany docelowy wariant inwestycji, który będzie realizowany w latach 2020-2022 - informuje Grzegorz Mocarski, prezes zarządu PKM. - Harmonogram wewnętrzny będzie uzależniony od terminów i zaawansowania prac przy modernizacji linii 201, a także elektryfikacji linii PKM.

Prace przy bajpasie kartuskim będą się składać z dwóch części: modernizacji ok. 15-kilometrowej istniejącej linii Gdańsk Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz (należącej do PKP PLK i przez nie realizowanej) oraz rozbudowy stacji Gdańsk Kiełpinek wraz z budową niespełna 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk Kiełpinek - Gdańsk Kokoszki (realizowanej przez należącą do samorządu województwa pomorskiego spółkę PKM, przy współpracy z miastem Gdańsk).

Stałe połączenie do Kartuz i Kościerzyny

Bajpas kartuski to kolejowa trasa objazdowa z Gdańska do Kartuz przez Gdańsk Kokoszki i Starą Piłę, w śladzie dawnych linii kolejowych nr 234 (Gdańsk Kiełpinek - Kokoszki - Stara Piła) i 229 (Stara Piła - Glincz). Trasa ma powstać w związku z przygotowywaną przez PKP PLK elektryfikacją i budową drugiego toru na linii 201 linii Gdynia - Kościerzyna - Maksymilianowo. Z powodu tej inwestycji ruch kolejowy do Kartuz i w kierunku Kościerzyny może zostać nawet całkowicie wstrzymany i zastąpiony komunikacją zastępczą.

- Aby zminimalizować związane z tym utrudnienia dla pasażerów połączeń kolejowych pomiędzy Kaszubami, a Trójmiastem powstał pomysł reaktywacji dawnej linii kolejowej z Gdańska przez Starą Piłę do Kartuz - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego. - Chcemy wykorzystać tę trasę jako objazd na czas modernizacji linii 201.

Jak zapewnia Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, dzięki powstaniu bajpasa kartuskiego i przy odpowiednim prowadzeniu przez PKP PLK prac na linii 201, mieszkańcy powiatów kartuskiego i kościerskiego będą mieli cały czas zapewnione połączenia kolejowe z Gdańskiem.

Regularne przewozy utrzymane?

Inwestycja nie jest przy tym rozwiązaniem jedynie na czas remontu. Samorząd województwa pomorskiego wyraził w porozumieniu gotowość dalszego utrzymania przewozów pasażerskich na odbudowanych liniach kolejowych 234 i 229.

- Gwarantujemy po wybudowaniu tej linii regularne kursowanie pociągów - mówi Ryszard Świlski, wicemarszałek województwa pomorskiego. - Dzięki niemu Pomorzanie zyskają stałe, dodatkowe połączenie kolejowe z metropolią trójmiejską, uzupełniające istniejącą linię PKM.

(info: A.Chalińska/UMWP)

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kartuzy.naszemiasto.pl Nasze Miasto