Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

PKM SA podpisała umowę z gdyńską firmą Torhamer na realizację bajpasu kartuskiego

Maciej Krajewski
Maciej Krajewski
Niecałe dwa tygodnie temu pisaliśmy, że PKP PLK wybrały wykonawcę realizowanej przez siebie części bajpasu kartuskiego. Dziś z kolei PKM SA podpisała umowę na realizację swojego odcinka trasy. Planowo będzie on gotowy do grudnia 2022 roku.

Z udziałem przedstawicieli Samorządu Województwa Pomorskiego oraz PKP PLK podpisana została umowa pomiędzy samorządową spółką PKM SA i gdyńską firmą Torhamer na wykonanie dokumentacji projektowej oraz robót budowlanych tzw. „bajpasu kartuskiego” na odcinku realizowanym przez PKM. Koszt szacowany jest na 43,25 mln zł. W podpisaniu umowy wzięli udział m.in. Grzegorz Mocarski, prezes PKM SA, przedstawiciele wykonawcy Joanna Suszyńska (Dyrektor ds. realizacji kontraktów) i Mateusz Jarosz (Dyrektor ds. technicznych Torhamer), a także wicemarszałek województwa pomorskiego Leszek Bonna.

Na realizację wszystkich robót wraz z uzyskaniem wymaganych zezwoleń wykonawca ma 24 miesiące od momentu podpisania umowy, co oznacza, że planowo inwestycja będzie ukończona do grudnia 2022 roku. Zakres prac obejmuje włączenie linii kolejowej nr 234 (tzw. „bajpas kartuski”) w linię 248 (PKM) na wysokości obwodnicy trójmiejskiej, przed przystankiem PKM Gdańsk Kiełpinek (jadąc w kierunku Gdańska Wrzeszcza) oraz rewitalizację samej linii 234 na odcinku prawie 1,5 km (do okolic połączenia ulic Osiedlowej i Dojazdowej).

W ramach inwestycji powstanie cała niezbędna infrastruktura w śladzie istniejącego, przedwojennego nasypu, który zostanie częściowo rozebrany, a następnie odbudowany i wzmocniony. Projekt obejmuje także budowę lub przebudowę dwóch przepustów pod torami na potoku Bystrzec, przejścia pod torami łączącego osiedle Karczemki z terenami rekreacyjnymi przy zbiorniku Kiełpinek oraz wiaduktu drogowego łączącego ulice Osiedlową i Dojazdową.

- W ciągu pierwszych 9 miesięcy wykonawca zobowiązany będzie opracować projekt budowlany, więc spodziewamy się, że same roboty na naszym odcinku bajpasu rozpoczną się na przełomie 2021 i 2022 roku - mówi Grzegorz Mocarski, prezes PKM SA. - Na uzyskanie pełnej przejezdności linii kolejowych 248 i 234 wykonawca będzie miał czas do 15 listopada 2022 r. Zależy nam bowiem, aby pierwsi pasażerowie mogli skorzystać z nowej trasy już w grudniu 2022 r., kiedy wejdzie w życie roczna zmiana rozkładu jazdy.

Warto podkreślić, że już kilka lat temu podczas projektowania Pomorskiej Kolei Metropolitalnej przewidziana została możliwość reaktywacji linii 234 w przyszłości i linia 248 (PKM) wybudowana została w sposób minimalizujący obecnie prace niezbędne do połączenia obu linii kolejowych. Dlatego m.in. od razu na wysokości Kiełpinka zastosowany został inny typ rozjazdów pozwalający na jazdę z prędkością 100 km/h w kierunku bajpasu, a semafory wjazdowe na przystanek Kiełpinek od strony lotniska zostały odsunięte. Również projekt elektryfikacji linii PKM w okolicy Kiełpinka został przygotowany w sposób ułatwiający realizację „bajpasu kartuskiego”, a oba zadania są ze sobą ściśle skoordynowane.

- To wszystko przekłada się nie tylko na konkretne oszczędności finansowe, ale również znacznie krótsze zamknięcia poszczególnych torów podczas realizacji inwestycji, co ma duże znaczenie z punktu widzenia pasażerów korzystających na co dzień z linii PKM – dodaje prezes PKM SA.

Są już wykonawcy obu części trasy

Przypomnijmy, że bajpas kartuski to kolejowa trasa objazdowa z Gdańska do Kartuz przez Gdańsk Kokoszki i Starą Piłę, w śladzie dawnych linii kolejowych nr 234 i 229. Powstaje ona w związku z przygotowywaną przez PKP PLK elektryfikacją i budową drugiego toru na linii 201 linii Gdynia – Kościerzyna – Bydgoszcz. Z powodu tej inwestycji ruch kolejowy do Kartuz i w kierunku Kościerzyny – jaki od 5 lat jest systematycznie rozwijany na linii PKM – może zostać nawet całkowicie wstrzymany i zastąpiony komunikacją zastępczą.

- Aby zminimalizować związane z tym utrudnienia dla pasażerów korzystających z kolejowych połączeń pomiędzy Kaszubami a Trójmiastem powstał pomysł reaktywacji dawnej linii kolejowej z Gdańska przez Starą Piłę do Kartuz i wykorzystania jej jako kolejowego objazdu na czas modernizacji linii 201 - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego. - Dzięki wybudowaniu tzw. „bajpasu kartuskiego” i przy odpowiednim etapowaniu przez PKP PLK prac na linii 201 mieszkańcy powiatów kartuskiego i kościerskiego będą mieli cały czas zapewnione połączenia kolejowe z Gdańskiem. A na tym właśnie nam, jako organizatorowi przewozów kolejowych w regionie, najbardziej zależy.

Prace przy „bajpasie kartuskim” będą się składać z dwóch części: modernizacji ok. 15 km istniejącej linii Gdańsk Kokoszki – Stara Piła – Żukowo – Glincz (należącej do PKP PLK i przez nie realizowanej) oraz odbudowy niespełna 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk Kiełpinek – Gdańsk Kokoszki (realizowanej przez należącą do Samorządu Województwa Pomorskiego spółkę PKM SA przy ścisłej współpracy z miastem Gdańsk). Właśnie tego odcinka bajpasu kartuskiego dotyczy podpisana 22 grudnia umowa.

(info: nadesłane/UMWP)

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kartuzy.naszemiasto.pl Nasze Miasto