Treść listu intencyjnego w sprawie budowy II etapu obwodnicy Kartuz
Gmina Kartuzy leży w centralnej części województwa pomorskiego, w zachodniej części Aglomeracji Gdańskiej, na Pojezierzu Kaszubskim. Kartuzy, stolica gminy, jest jednocześnie stolicą powiatu kartuskiego, w którego skład wchodzą dwie gminy miejskie (Kartuzy oraz Żukowo), jak również sześć gmin wiejskich (Chmielno, Przodkowo, Sierakowice, Somonino, Stężyca oraz Sulęczyno). Kartuzy są największą miejscowością w powiecie kartuskim, z 14 tys. 765 mieszkańcami i obszarem blisko 7 km2.
Dzięki przychylności i poparciu Mieczysława Struka, Marszałka Województwa Pomorskiego, jak również zaangażowaniu przedstawicieli gminy Kartuzy, w 2016 roku zakończono prace związane z długo wyczekiwaną budową I etapu Obwodnicy Kartuz. Odcinek jezdni o długości ponad 2 km stał się naturalnym połączeniem najbardziej uczęszczanych arterii naszego miasta.
Budowa I etapu Obwodnicy nie zlikwidowała jednak wszystkich problemów związanych z natężeniem ruchu kołowego w Kartuzach. Ulice 3 Maja, Gdańska oraz Wzgórze Wolności, przecinające miasto w połowie, w dalszym ciągu przyjmują nadmierną ilość samochodów jadących od strony Gdańska i Przodkowa w kierunku Sierakowic. Jezdnie tych strategicznych dróg są wąskie, znajdują się w gęstej zabudowie. Dodatkowo są położone na terenie cennego, zabytkowego układu urbanistycznego wpisanego do rejestru zabytków województwa pomorskiego, co uniemożliwia ich poszerzenie.
Analiza natężenia ruchu drogowego w Kartuzach wykazała, że z trasy przez Kartuzy w kierunku Sierakowic korzysta ponad 13,5 tysiąca samochodów w ciągu doby. Znaczny ruch generują pojazdy wielkogabarytowe. Stwarzają one niebezpieczeństwo dla dużej ilości pieszych i rowerzystów. Na natężenie ruchu pojazdów w mieście narzekają także mieszkańcy, którzy nie mogą otworzyć wychodzących na ulice okien swoich domów – to głównie przez hałas i zanieczyszczenie spalinami. Niezadowoleni z nadmiernego zatłoczenia ulic są również sami kierowcy, nierzadko dojeżdżający do pracy do Trójmiasta, zmuszeni do częstego oczekiwania w długich korkach.
Problemy, o których tu mowa, mają wymiar ponadlokalny. Kartuzy są otoczone z wszystkich stron gęstym lasem – w mieście, w którym przecina się kilka ważnych dróg wojewódzkich (211, 224 i 228), następstwa tych problemów są szczególnie uciążliwe.
Z tych i wielu innych powodów, jak chociażby obniżenie atrakcyjności turystycznej Kartuz, które w godzinach „szczytu” są miastem trudno przejezdnym, niezbędna jest kontynuacja budowy Obwodnicy Kartuz i to w jak najkrótszym czasie.
Drugi odcinek Obwodnicy Kartuz okala nasze miasto od północy oraz wschodu i będzie miał 9,8 km długości. Przebiegnie przez tereny o niskiej intensywności zabudowy mieszkaniowej.
Niniejszym wyrażam poparcie dla inicjatywy budowy II etapu Obwodnicy Kartuz, co przyczyni się do rozwoju miasta, gminy Kartuzy i powiatu kartuskiego, wzrostu ich atrakcyjności turystycznej oraz poprawy poziomu życia mieszkańców.
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?