18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Muzeum Techniki Wojskowej Gryf w Żukowie ma nowy nabytek - odrestaurowanego Opla Blitza z 1951 r.

(J.S.)
Odrestaurowany Opel Blitz z 1951 roku oficjalnie został wciągnięty na listę pojazdów Muzeum Techniki Wojskowej "Gryf". Działa ono od 2 miesięcy przy P.A. Gryf w Żukowie. Powstało dzięki pasji Mariana Koteckiego do wojskowych akcesoriów.

Ekipa mechaników doprowadziła auto do świetności.
- Ciężarówkę rozebrano go do ostatniej śrubki, naprawiono silnik, niesynchroniczną skrzynię biegów, całą blacharkę. Praca ta wymagała szczególnej staranności, bo często trzeba było dorobić niedostępne już części zapasowe, szukać ich po kolekcjach.
Tak to wspólnym wysiłkiem udało się kolejny pojazd uzyskać - myślę, że nie opuścicie mnie przy renowacji kolejnego pojazdu - zakończył Marian Kotecki, dziękując swoim mechanikom za niezwykłą pracę.
>>> Zobacz filmy z wprowadzenia auta
- To miał być pojazd do pracy w firmach, przedsiębiorstwach, u rzemieślników - opowiedział o Oplu Blitzu Marek Łukasik, reżyser rekonstrukcji historycznych. - Jego produkcję rozpoczęto w 1938 r. I po wybuchu wojny cała produkcja tych półtoratonowych ciężarówek była wykorzystywana na cele wojskowe. Produkowanie tych pojazdów zakończono w 1942 r., ponieważ uznano, że dla armii bardziej praktyczne są większe wersje, 3-tonowe, które również produkowano z napędem na wszystkie koła. Ta ciężarówka występowała tylko z napędem na tylną oś, doczekała się bardzo wielu wersji nadwoziowych - tutaj widzimy klasyczną wersję ze skrzynią ładunkową i plandeką, występowały pojazdy z zabudową blaszaną, wykorzystywane jako ambulanse, karetki, wozy łączności, straże pożarne. Istniała też wersja otwarta samochodu - do przewozu żołnierzy.

- Ten, choć wygląda jak przedwojenny okaz, jest wyprodukowany w 1951 r. W 1946 wznowiono produkcję tych ciężarówek, Niemcy zniszczone wojną potrzebowały takich pojazdów do odbudowy kraju. Produkowano je do 1951 r. Napędza go sinik benzynowy, 6- cylindrowy, o pojemności 2,5 l. Ten sam silnik występował w dużych limuzynach opla, opel capitan, opel admirał.

Nowy nabytek muzealny posiada starą niezsynchronizowaną skrzynię biegów.
- Trzeba umiejętności, by zmieniać biegi - bo trzeba dwa razy wysprzęglić i pilnować, by obroty silnika zgadzały się z obrotami wału i skrzyni biegów. A kierowcy z tamtych lat posiadali te umiejętności - podkreślił Marek Łukasik.

>>> Mechanicy z P.A. Gryf wyremontowali czołg

Muzeum Technik Wojskowych Gryf w Żukowie nie ma jeszcze docelowej siedziby - na razie eksponaty można oglądać grupowo, po wcześniejszym zgłoszeniu pod nr te. 58 681 06 04.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kartuzy.naszemiasto.pl Nasze Miasto