Jednakże najważniejszą informacją z tego spotkania jest harmonogram robót. Okazało się bowiem, że kolejarze odsunęli w czasie tę inwestycję tłumacząc się możliwością uzyskania środków unijnych na to zadanie w kolejnym rozdaniu.
Jak mówił Andrzej Osipów, dyrektor Regionu Północnego PKP PLK SA, pierwotnie zakładany koszt modernizacji – czyli budowy drugiego toru oraz elektryfikacji całego odcinka z Kościerzyny do Gdyni – miał wynieść ok. 2 mld złotych. Jednakże realne koszty – to kwota powyżej 4 mld zł i dlatego zadanie zaplanowano na kolejne rozdanie unijne 2021-27. Według nowego harmonogramu prace mają ruszyć w 2022 roku i potrwają 3 lata. Inwestycję podzielono na fazy, by zminimalizować uciążliwość robót dla mieszkańców oraz pasażerów. Jako pierwszy zmodernizowany zostanie odcinek Kościerzyna - Somonino, potem Somonino - Gdańsk Osowa, na końcu odcinek do Gdyni.
Najważniejszym efektem modernizacji linii kolejowej jest stworzenie alternatywnego ciągu transportowego pomiędzy portem w Gdyni a południem kraju a także rozwój połączeń pasażerskich.
Zyski z elektryfikacji
Budujemy linię dwutorową zelektryfikowaną - mówił Andrzej Osipów. - Będzie ona wyciszona już samego tytułu linii elektrycznej, dodatkowo zastosowane zostaną urządzenia przytorowe wyciszające hałas. Już dziś nie przekracza on dozwolonych decybeli ani w dzień, ani w nocy. Jeżeli będzie to linia dwutorowa zelektryfikowana, już są chętni przewoźnicy, by obsługiwać tę linię: zgłosiło się m.in. Intercity, które chce jeździć z Zielonej Góry na Kaszuby ośmioma parami pociągów. Przybliży to Kaszuby do turystów.
Bezpieczeństwo najważniejsze
Projektanci omówili szczegółowo rozwiązania przyjęte na każdym skrzyżowaniu dróg kołowych i linii kolejowych – do Kartuz i do Gdyni. Podkreślali, że proponowane zmiany służą przede wszystkim eliminacji miejsc niebezpiecznych pod kątem słabej widoczności. Planowane prędkości pociągów na odcinku Kościerzyna - Gdynia wyniosą 140 km/h dla składów towarowych oraz 100-120 km/h dla składów pasażerskich. W gminie Somonino pozostanie tylko jeden przejazd kolejowy – w Sławkach. Będzie miał wyższą kategorię - powstaną tam rogatki oraz sygnalizacja świetlna.
Na stacji w Sławkach powstaną dwa naprzemienne perony (po jednej i drugiej stronie torów). Dojście do nich zostało przewidziane z przejazdu drogowo-kolejowego.
Największe zmiany dotyczą centrum Somonina, gdzie powstanie dwupoziomowe, bezkolizyjne skrzyżowanie wraz z podziemnym dojściem do peronów ze schodami i windą. Zmianie ulegnie układ dróg gminnej i powiatowej. Zgodnie z przepisami w odległości 3 km od skrzyżowania bezkolizyjnego wszystkie przejazdy zostaną zreorganizowane – z wykorzystaniem dróg objazdowych, nowych obiektów inżynierskich. Pozostanie przejazd na ul. Ceramicznej- znajdzie się tam samoczynna sygnalizacja świetlna: ostrzeganie przed nadjeżdżającym składem uruchamiane będzie przez sam pociąg.
Linia kolejowa nr 214 z Somonina do Kartuz pozostanie jednotorowa. Przystanek osobowy Leszno Kartuskie przesunięty zostanie w kierunku stacji Somonino. Powstanie tam nowy jednokrawędziowy peron.
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?