Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jest wykonawca bajpasu kartuskiego. Połączenie kolejowe z Gdańskiem ma być gotowe do końca 2022 roku

Maciej Krajewski
Maciej Krajewski
PKP PLK wybrały wykonawcę tzw. bajpasu kartuskiego, który zapewni dojazd koleją z Kartuz i okolic do Gdańska. Podróżni wsiądą do pociągów z przebudowanych peronów m. in. w Gdańsku Kokoszkach i Żukowie Zachodnim. Trasa ma być gotowa za niecałe dwa lata.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wybrały konsorcjum firm PHU Rajbud Sp. z o.o. oraz Torhamer Sp. z o.o. Sp.k. na wykonawcę dokumentacji projektowej oraz prac budowlanych dla tzw. bajpasu kartuskiego. Koszt inwestycji to 91,5 mln zł netto. Po uprawomocnieniu się decyzji o wyborze najkorzystniejszej oferty zostanie podpisana umowa z wykonawcą.

- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. konsekwentnie poprawiają kolejowe połączenia w województwie pomorskim, a wybór wykonawcy bajpasu kartuskiego jest kolejnym krokiem w tym kierunku - zapewnia Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP PLK.

Bajpas kartuski będzie gotowy przed rozpoczęciem modernizacji linii kolejowej nr 201 z Maksymilianowa przez Kościerzynę do Gdyni. Jak dodaje PKP PLK dojazd koleją z Kartuz do stolicy województwa będzie utrzymany. Realizacja dokumentacji projektowej, a następnie prac budowlanych, przewidziana jest w okresie styczeń 2021 - listopad 2022 r.

Przypomnijmy, że prace przy „bajpasie kartuskim” będą się składać z dwóch części: PKP PLK zmodernizują około 9-kilometrowy odcinek linii 229 oraz wyremontują 7-kilometrowy odcinek linii 234, na których nastąpi przywrócenie prędkości pociągów pasażerskich do 80 km/h. Przebudowane zostaną perony w Gdańsku Kokoszkach, Leźnie, Starej Pile i Żukowie Zachodnim, które zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

- W Starej Pile wbudowane zostaną nowe rozjazdy oraz dodatkowy tor, które umożliwią sprawne mijanie się pociągów. W ramach opcji dla wykonawcy robót przewidziano budowę mijanki także w Gdańsku Kokoszkach. Umożliwi to utrzymanie dotychczasowej częstotliwości kursowania pociągów z Gdańska do Kartuz i z powrotem, czyli co 60 minut w obu kierunkach - podaje PKP PLK. - Czas przejazdu pociągu pozostanie na podobnym poziomie, co obecnie. Przepustowość bajpasu kartuskiego, po zakończeniu modernizacji linii nr 201, umożliwi wykorzystanie tej trasy jako lokalnej, alternatywnej linii do podróży z Pojezierza Kaszubskiego do stolicy województwa.

Z kolei odbudową 1,5-kilometrowego odcinka linii nr 234 między przystankami Gdańsk Kokoszki i Gdańsk Kiełpinek, zgodnie z porozumieniem z 13 sierpnia 2019 r., zajmie się Pomorska Kolej Metropolitalna S.A. przy współpracy z miastem Gdańsk.

Cały projekt ubiega się o dofinansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

(info: nadesłane/PKP PLK)

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kartuzy.naszemiasto.pl Nasze Miasto