Internetowe Konto Pacjenta daje wiele możliwości

Materiał informacyjny
Internetowe Konto Pacjenta, bezpłatna aplikacja Ministerstwa Zdrowia, dostępna na pacjent.gov.pl to rodzaj bramy do cyfrowych usług w ochronie zdrowia: elektronicznych recept czy e-skierowań. Z IKP pacjent może skorzystać w dowolnym miejscu i czasie na komputerze, tablecie lub smarftonie z dostępem do Internetu. Aby zalogować się do swojego konta, trzeba mieć profil zaufany. Radzimy, jak przejść ten proces.

Jak pokazują statystyki mieszkańcy woj. pomorskiego coraz liczniej przekonują się do cyfrowych rozwiązań w ochronie zdrowia. W systemie jest już ponad 2 tys. lekarzy, którzy korzystają z cyfryzacji ochrony zdrowia. Dotychczas wystawili ponad 1,7 mln e-recept, a z tych skorzystało prawie 330 tys. pacjentów.

Historia Twojego zdrowia w jednym miejscu

Logując się na Internetowe Konto Pacjenta można nie tylko zrealizować e-receptę, ale też mieć dostęp do historii leczenia swojej lub swoich dzieci do 18 roku życia, czy historii wystawionych e-recept lub e-skierowań. Ponadto, w IKP pacjent może udostępnić lekarzowi lub farmaceucie historię przyjmowanych leków, a to duże ułatwienie dla pacjentów.

- Informatyzacja w ochronie zdrowia jest to proces nieunikniony i od lat sprawdzony w wielu krajach. Ponad roczne doświadczenia z e -zwolnieniami pokazało, że odbywa się to z korzyścią dla pacjenta, dla pracodawcy i dla lekarzy. Pożytek, jaki przyniesie dla pacjenta e-recepta i e-skierowanie, co jest kolejnym etapem cyfryzacji, wydaje się oczywisty. Jeżeli w trakcie wizyty przepisanych zostanie kilka leków, każdy z nich będzie można wykupić w innej aptece. Pacjent w celu kontynuacji leczenia może otrzymać e-receptę bez wychodzenia z domu i konieczności umawiania się na wizytę u lekarza, ponieważ zostanie dostarczona drogą elektroniczną: pocztą e-mail, SMS-em. Warunkiem funkcjonowania tych wszystkich rozwiązań jest logowanie się na IKP. Zostały 3 miesiące do wprowadzenia obligatoryjnie tych zmian. Dlatego ten czas trzeba maksymalnie wykorzystać, aby pacjenci przekonali się, że korzystanie z następnego etapu informatyzacji w ochronie zdrowia pozwoli zaoszczędzić czas, zwiększyć bezpieczeństwo oraz wygodę - mówi lek. med. Tadeusz Wysocki, konsultant wojewódzki w dziedzinie medycyny rodzinnej dla woj. pomorskiego, lekarz rodzinny w Gminnym Ośrodku Zdrowia w Kolbudach.

Aby skorzystać z dobrodziejstw cyfryzacji w ochronie zdrowia wystarczy zalogować się na Internetowe Konto Pacjenta. W tym celu konieczne jest posiadanie Profilu Zaufanego. Warto wiedzieć, że taki profil nie jest w Polsce niczym nowym, choć zyskuje na popularności od niedawna, kiedy to uproszczeniu uległy zasady jego założenia. W dużym skrócie to swego rodzaju internetowe potwierdzenie tożsamości każdego użytkownika sieci. Profil zaufany zawiera bowiem dane osobowe, które zostały uwiarygodnione.

 

Łatwiejsze niż się wydaje

Choć określenie „profil zaufany” brzmi dość fachowo, to jego założenie nie wymaga przechodzenia długotrwałych procedur biurokratycznych ani przygotowania stosu dokumentów. Są na to dwie metody: krótsza przez internet oraz nieco dłuższa (choć równie prosta) osobiście w punkcie potwierdzającym.

Zacznijmy od tej łatwiejszej. Większość z nas posiada konto internetowe w banku. Do jego założenia wymagane było podpisanie umowy, a co za tym idzie zweryfikowanie naszych danych z dowodu osobistego. Część banków zostało połączonych z bazą danych Ministerstwa Cyfryzacji, dzięki czemu profil zaufany można założyć za ich pośrednictwem. Obecnie taką umowy ma 10 banków. Ich listę znajdziemy na stronie pz.gov.pl (https://pz.gov.pl/dt/registerByXidp). W przypadku IKP, należy wejść na stronę banku, następnie w odpowiednią zakładkę i wybrać opcję w „profil zaufany”. Jeszcze tylko weryfikacja kodem SMS i to właściwie tyle, możemy w pełni korzystać z IKP oraz innych możliwości, które daje profil zaufany.

Druga opcja to możliwość założenia profilu zaufanego osobiście w punkcie potwierdzającym. Wniosek składamy przez stronę pz.gov.pl, gdzie w prawym górnym rogu wybieramy zakładkę "zarejestruj się". Wypełniamy formularz online. SMS-em otrzymamy kod potwierdzający, który należy wpisać na stronie. Wyświetli się nam komunikat, który potwierdzi, że wniosek został pomyślnie złożony. Następnie pojawia się: "Wyświetl listę punktów potwierdzających".

W sytuacji, gdy nie posiadamy podpisu elektronicznego, pozostaje nam potwierdzenie tożsamości osobiście w punkcie, którym najczęściej jest urząd albo bank. Ich listę można znaleźć na stronie pz.gov.pl (https://pz.gov.pl/pz/confirmationPointAddressesList). Jest ona dość długa, dlatego każdy powinien znaleźć jeden z nich blisko swojego miejsca zamieszkania.

Założenie profilu jest bezpłatne. Jest on ważny trzy lata. Przed upływem tego terminu, na wskazany przy rejestracji adres e-mail otrzymamy przypomnienie o konieczności przedłużenia ważności Profilu. Wystarczy, że zalogujemy się na stronie pz.gov.pl i przedłużymy jego ważność przez internet.

Zadanie sobie trudu i przejście przez tę procedurę będzie procentowało na przyszłość. Z profilem zaufanym możemy nie tylko wejść na swój profil na Internetowym Koncie Pacjenta, ale też załatwić przez internet wiele urzędowych spraw, m.in. złożyć wniosek o dowód osobisty, czy zalogować się w urzędzie skarbowym, żeby rozliczyć PIT.

Dlaczego warto korzystać z IKP

Dzięki IKP:
- otrzymasz e-receptę mailem lub SMS-em,
- odbierzesz e-receptę na odległość bez wizyty u lekarza — w uzasadnionych przypadkach przy chorobach przewlekłych;
- wykupisz każdy lek z e-recepty w dowolnej aptece bez utraty refundacji,
- sprawdzisz historię swoich wizyt lekarskich, za które zapłacił Narodowy Fundusz Zdrowia
- w każdej chwili sprawdzisz zaleconą dawkę leków,
- zyskasz dostęp do informacji o programach profilaktycznych

Wideo

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3