Informator Medyczny: Sprawdzone sposoby na budowanie odporności organizmu: aktywność, relaks, sen, udane relacje i kontrola stresu

Akcja specjalna Informator Medyczny
Udostępnij:
Przez miniony rok, częściej niż zwykle czytaliśmy i słuchaliśmy o układzie odpornościowym. Wiemy, że dba o bezpieczeństwo naszego organizmu. Jak mu pomagać? Ruch w każdej postaci jest dostępnym każdemu lekarstwem. Nie trzeba być maratończykiem, wystarczą regularne spacery i rozciąganie. Jeśli jeszcze zadbamy o sen, relaks i dobre relacje z innymi, a oprócz tego rozsądnie będziemy korzystać z telewizji i internetu, możemy mieć pewność, że my poczujemy się lepiej, a nasz układ odpornościowy zacznie działać skuteczniej.

Każdy ruch to zdrowie

Jeśli nie jesteś aktywny, nie masz co liczyć na mocną odporność. Nie tłumacz się, że nie masz teraz gdzie ćwiczyć, bo zamknięte są siłownie. Aby być aktywnym i zadbać o kondycję wystarczy codzienny spacer. Jeśli jest ci zimno, wystarczy przyspieszyć kroku.

Dzięki takiemu spacerowi rozruszamy mięśnie i stawy, co w przyszłości może zapobiec chorobom układu krążenia i osteoporozie, spalimy też kalorie. W domu też możemy ćwiczyć. Wystarczy dawka rozciągania podczas oglądania serialu, albo wykonanie serii wybranych ćwiczeń z najlepszymi trenerami na YouTubie. Możesz też potańczyć. Ważne, by się po prostu ruszać. Bez ruchu człowiek się starzeje, traci grację, robi się smutny. Życie bez ruchu jest zwyczajnie smutne, więc po co tak żyć?

Bieganie zimą może być tak samo przyjemne jak w każdym innym okresie roku. Niska temperatura za oknem nie powinna odstraszać, ponieważ czas spędzony na świeżym powietrzu zawsze przyniesie korzyści dla zdrowia. Trzeba się tylko odpowiednio ubrać, wspomóc motywację pozytywnym myśleniem, na nogi założyć dobre buty i ruszyć przed siebie, mając jednak na uwadze zmienną aurę. Pamiętajmy, że ta dyscyplina wymaga staranniejszych przygotowań niż w każdej innej porze roku. No i uwaga na kontuzje, bo bieganie na ośnieżonych, oblodzonych ścieżkach może się skończyć upadkiem.

Hartowanie

Z kolei regularna dbałość o hartowanie ciała ma wpływ na kondycję. Widać to doskonale na przykładzie morsów, czyli osób, które pływają zimą w morzu. Wyglądają młodziej, regularnie poddawania ochładzaniu skóra jest znacznie elastyczniejsza. Oczywiście przed rozpoczęciem sezonu morsowania, warto poradzić się lekarza.

Jak kontrolować stres?

Stres i przemęczenie najbardziej niszczą naszą odporność. Źródłem stresu mogą być kłopoty w pracy, w relacji z bliskimi, problem z chorobą w rodzinie, żałoba, obciążenia finansowe, wychowywanie dzieci. Stresująco na nas wpływa pandemia koronawirusa i jej skutki. Tym bardziej ważne jest, aby nie dać się stresowi i obniżyć napięcie: można uprawiać sport, rozwijać hobby, spacerować z psem, czytać, słuchać relaksującą muzykę. Dobry film (komedia), wizyta w muzeum, obejrzenie spektaklu poprawią nasz nastrój. Osobom, które uspokaja ład wokół nich, przydadzą się regularne porządki domowe.

Śpij na zdrowie

Organizm potrzebuje czasu na regenerację sił witalnych i naprawę drobnych uszkodzeń powstałych w ciągu dnia. Jest to około 7 godzin snu dziennie. Zdrowy sen nie powinien być przerywany, w dobrze wywietrzonym pomieszczeniu, w temperaturze około 19 stopni Celsjusza. Co zatem zrobić, żeby spało się nam dobrze? Naukowcy twierdzą, że kluczem jest regularność. Organizm jest w stanie zregenerować się niezależnie od liczby przespanych godzin (w granicach rozsądku). Zbawienny wpływ ma odcięcie się od zbędnych bodźców przez zaciemnienie sypialni. Warto też odłożyć telefon czy laptopa.

Życie z harmonią

Medytacja to trening umysłu, który zawiera elementy relaksacji, skupienia oraz świadomości. Jest dla umysłu tym, czym ćwiczenia fizyczne są dla ciała. Praktyka zazwyczaj jest wykonywana indywidualnie w pozycji siedzącej oraz z zamkniętymi oczami. Jej celem jest budowanie bardziej harmonijnego życia.

Rodzina i przyjaciele

Na co dzień dbamy o swoje rodziny, ale czy zastanawiamy się, jak zadbać o nasze wspólne relacje? Warto zadbać o wspólne posiłki przy jednym stole, które będą też okazją do codziennej wymiany myśli. Pamiętajmy, że każda osoba w rodzinie jest równie ważna i każda zasługuje na uwagę oraz pochwałę w razie osiągnięcia lub wsparcie, gdy będzie miała gorszy moment.

To dotyczy każdego członka rodziny: mamy, taty, dziadków, dzieci. Nie zapomnijmy o dotrzymywaniu słowa, zwłaszcza dzieciom. Nauczmy je też nazywać uczucia, jakie nimi targają. Szczerze to nam, dorosłym, też czasami przyda się pomyśleć nad własnymi emocjami. Jeśli coś nam nie wyjdzie, przeprośmy.

Media społecznościowe trochę nam spłyciły i zaogniły relacje z innymi ludźmi, dużo łatwiej kogoś skrytykować w komentarzu, niż mówiąc mu to prosto w oczy. Efektem jest zaognienie sporów w tematach bardziej lub mniej ważnych.

A tymczasem można przecież tego uniknąć. Jest taki wykład doktor psychologii i terapeutki uzależnień Ewy Woydyłło-Osiatyńskiej, którego tytuł jest pytaniem „Chcesz mieć rację czy relację?”.

Warto potrenować odpuszczanie, jeśli gra nie jest warta wyczerpującej dyskusji, która tylko pozbawi nas energii. Owszem, wymaga to poskromienie ego, ale jest niezwykle orzeźwiające.

Partnerzy:
POLMED S.A.
Os. Kopernika 21
83-200 Starogard Gdański
Infolinia: 58 775 95 99
polmed.pl

Wojewódzki Szpital Zespolony w Elblągu
ul. Królewiecka 146
tel. 55 2359-600

Odnova dla Ciebie
ul. Bielińskiego 6 lok. 2
Kartuzy
tel. 786 019 808
[email protected]
odnowa-dlaciebie.pl

NU MED Grupa S.A.
ul. Królewiecka 146, 82-300 Elbląg
55 235 89 53
nu-med.pl
[email protected]


Powiślańska Szkoła Wyższa

ul. 11 Listopada 29, 82-500 Kwidzyn
tel. 55 615 13 73
e-mail: [email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Przejdź na stronę główną Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie