Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Czytelnicy interweniują: Dlaczego wycięto hektary lasu za Kartuzami - w kierunku Somonina i Grzybna?

Lucyna Puzdrowska
Lucyna Puzdrowska
Dariusz Śmigielski
Nasi Czytelnicy wciąż alarmują w sprawie wycinki sporej części obszaru lasu za Kartuzami, zarówno w kierunku na Grzybno, jak i na Somonino. Informowaliśmy o przyczynach już wiosną, ale w związku z licznymi pytaniami wracamy do tematu. Drzewa na obu odcinkach nie zostały wycięte dla kaprysu, ani decyzją Nadleśnictwa Kartuzy.

Nasi Czytelnicy wręcz zasypują nas kolejnymi informacjami, że kartuskie lasy są bez powodu wycinane.

- Tam rosły zdrowe drzewa, więc ani nadleśnictwo, ani gmina czy inny urząd nie może się zasłaniać tym, że drzewostan i tak był obumarły - pisze jeden z Czytelników w mailu do redakcji. Takich informacji, zarówno na pocztę, jak i na facebooka, otrzymujemy sporo. Pora to wyjaśnić, choć informowaliśmy na ten temat już wiosną, a najprawdopodobniej dzisiaj pojawi się jeszcze więcej konkretów na ten temat..

Wycinka lasu była konieczna, żeby wybudować nowe tory

Jak informowało PKP PLK, wycinka drzew była konieczna, to był pierwszy etap przygotowań pod budowę nowych torów: łącznicy linii kolejowej nr 214 Somonino - Kartuzy z linią nr 229 odcinek Glincz - Kartuzy, która umożliwi jazdę pociągów przez Kartuzy w kierunku Trójmiasta bez konieczności zmiany czoła składu. Na ponad trzykilometrowej, jednotorowej łącznicy powstaną dwa wiadukty kolejowe nad drogami wojewódzkimi nr 211 i 224.

Co na to Nadleśnictwo Kartuzy?

- Tu decydowała specustawa, więc byliśmy zobowiązani do oddania gruntu pod inwestycję kolejową - mówił już wiosną br. Jarosław Pawlikowski z Nadleśnictwa Kartuzy. - Łącznie wycinka obejmuje około 13 ha lasu, odbywa się na szerokości kilkudziesięciu metrów na linii Leszno-Kartuzy-Grzybno, przecinając drogę wojewódzką relacji Kartuzy - Żukowo i drogę relacji Kartuzy - Grzybno.

Co w zamian za stracony drzewostan?

PKP PLK zmodernizuje stację Kartuzy oraz linię kolejową nr 229 między Glinczem a Kartuzami. Już lada dzień dowiecie się państwo, że rusza kolejna gigantyczna inwestycja związana właśnie z tą wycinką, która zapewne dla wielu mieszkańców była ogromnym szokiem, ale takie decyzje są często konieczne.

Jak dodaje PKP PLK, również w Dzierżążnie dodatkowy tor zapewni sprawne mijanie się pociągów. Dzięki nowym urządzeniom i nawierzchni podniesiony zostanie poziom bezpieczeństwa na trzech przejazdach kolejowo-drogowych w Kartuzach i Dzierżążnie.

A co najważniejsze, to rozwiązanie, dzięki nowemu połączeniu, pozwoli pasażerom z Kartuz nadal podróżować pociągiem do Trójmiasta. W innym przypadku połączenia byłyby zawieszone na czas modernizacji związanej z elektryfikacją obecnej linii. Mogły by to być dwa do trzech lat. Raczej już nikt nie wyobraża sobie braku połączenia kolejowego między Kartuzami a Gdańskiem. Straciliśmy kawał drzewostanu, to prawda i boli, ale zarówno nasi mieszkańcy pracujący w Trójmieście, jak również uczniowie i studenci nie będą musieli się zamartwiać jak dojechać do celu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wielki Piątek

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kartuzy.naszemiasto.pl Nasze Miasto