Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Byli pewni, że rozmawiają z konsultantami banku. Oboje stracili po 3 tys. zł

Maciej Krajewski
Maciej Krajewski
Oszuści posłużyli się tzw. vishingiem.
Oszuści posłużyli się tzw. vishingiem. pexels.com
Kolejni mieszkańcy naszego powiatu padli ofiarą oszustów. W obu przypadkach sposób działania był prawie identyczny. Policja kolejny raz ponawia swój apel, by nie ufać niesprawdzonym osobom, nie instalować podawanych przez nie aplikacji, nie korzystać z nadsyłanych linków.

We wtorek 17 stycznia kartuscy policjanci odnotowali przypadek oszustwa na konsultanta banku. Tym razem osoba skontaktowała się telefonicznie z 34-letnim mieszkańcem naszego powiatu.

- Rozmówca wprowadził w błąd co do realnego włamania na konto mężczyzny, który przestraszył się i wykonał wszystko co nakazał „konsultant”. 34-latek otrzymał link z fałszywą stroną bankowości internetowej, gdzie wpisał swoje dane, przez co oszust uzyskał dane do konta 34-latka. „Konsultant” wygenerował kod BLIK, za pomocą którego wypłacił 3 tys. zł. z konta mieszkańca powiatu kartuskiego - mówi sierż. Aldona Domaszk, oficer prasowy KPP w Kartuzach.

Podobna sytuacja miała miejsce jeszcze w zeszłym tygodniu, gdzie dwie osoby (kobieta i mężczyzna), działając wspólnie, kontaktowały się z 28-letnią mieszkanką powiatu kartuskiego.

- Numer „konsultantów” wyświetlił się na telefonie pokrzywdzonej jako bank. Podobnie jak w sytuacji z 34-latkiem, fałszywi konsultanci wprowadzili w błąd 28-latkę co do realnego włamania na konto. Kobieta, działając zgodnie ze wskazówkami, wygenerowała kod BLIK, przekazała telefonicznie osobie dzwoniącej i w tym samym czasie z konta 28-latki zostały wypłacone pieniądze w kwocie 3 tys. zł - dodaje rzeczniczka policji.

Nie dajmy się na to złapać!

W obu opisanych przypadkach mieli do czynienia z rodzajem phishingu, tzw. vishingiem.

- Nazwa jest połączeniem słów „voice phishing”, czyli phishing głosowy. Celem jest pozyskanie poufnych informacji lub nakłonienie ofiary do wykonania określonych czynności, np. zainstalowania aplikacji dającej przestępcom zdalny dostęp do komputera ofiary - tłumaczy Aldona Domaszk.

Mimo wielu apeli o zachowaniu ostrożności przy wykonywanych transakcjach w Internecie oraz o tym by nie instalować aplikacji wskazanych telefonicznie przez domniemanego konsultanta banku, kartuscy policjanci wciąż przyjmują zgłoszenia związane z takimi oszustwami. Wyżej opisany sposób jest ostatnio szczególnie popularny wśród oszustów.

- Apelujemy, pracownicy banków nigdy nie będą do Was dzwonić i prosić o podanie haseł ani wymuszać instalacji jakichkolwiek programów czy korzystania z linków. Nawet jeżeli numer przychodzący jest taki sam jak infolinia Waszego banku, rozłączcie się i sami zadzwońcie na numer infolinii - doradza rzeczniczka policji.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kartuzy.naszemiasto.pl Nasze Miasto