Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Był przekonany, że rozmawia z konsultantem banku - stracił 15 tys. zł

Maciej Krajewski
Maciej Krajewski
Oszust przekonał mężczyznę, że zagrożone jest jego konto.
Oszust przekonał mężczyznę, że zagrożone jest jego konto. pexels.com
Kolejny mieszkaniec naszego powiatu padł ofiarą oszustów. Tym razem 33-latek był przekonany, że zadzwonił do niego konsultant banku. Wprowadzony w błąd o zagrożonym koncie mężczyzna zrobił wszystko, co nakazał mu oszust. Stracił w ten sposób 15 tys. zł.

W piątek 28 października kartuscy policjanci odnotowali przypadek oszustwa na konsultanta banku. Nieznana osoba skontaktowała się z 33-letnim mieszkańcem powiatu kartuskiego. Na telefonie wyświetlił się numer z banku, stąd 33-latek był przekonany, że naprawdę rozmawia z konsultantem.

Jak podaje sierż. Aldona Domaszk, oficer prasowy KPP w Kartuzach, oszust wprowadził w błąd co do realnego włamania na konto mężczyzny. W efekcie mieszkaniec przestraszył się i wykonał wszystko krok po kroku, co nakazał mu „konsultant”.

- 33-latek otrzymał link z fałszywą stroną bankowości internetowej, gdzie wpisał swoje dane, przez co oszust uzyskał dostęp do konta. „Konsultant” wygenerował kod BLIK, za pomocą którego wypłacił 15 tys. zł - mówi Aldona Domaszk.

Nowa metoda działania oszustów

Jak dodaje rzeczniczka kartuskich mundurowych, całe zdarzenie jest przykładem nowego rodzaju phishingu, zwanego vishingiem.

- Nazwa jest połączeniem słów „voice phishing”, czyli phishing głosowy. Celem jest pozyskanie poufnych informacji lub nakłonienie ofiary do wykonania określonych czynności (np. zainstalowania aplikacji dającej przestępcom zdalny dostęp do komputera ofiary) - wyjaśnia.

Mundurowi niezmiennie apelują o rozwagę i ostrożne podejście, gdy kontaktujący się z nami proszą o podawanie poufnych informacji przez telefon.

- Pracownicy banków nigdy nie będą do Was dzwonić i prosić o podanie haseł ani wymuszać instalacji jakichkolwiek programów czy korzystania z linków. Nawet jeżeli numer przychodzący jest taki sam, jak infolinia Waszego banku, rozłączcie się i sami zadzwońcie na numer infolinii - zaznacza Aldona Domaszk.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kartuzy.naszemiasto.pl Nasze Miasto