Na spotkanie zaproszono zarówno ludzi bezpośrednio związanych z edukacją, jak i przedsiębiorców, samorządowców oraz wszelkie osoby, którym wiedza o jakości kształcenia nowych pracowników może być przydatna. Konferencję oficjalnie otworzył Piotr Fikus, wicestarosta powiatu kartuskiego. W swoim przemówieniu zwracał szczególną uwagę na liczbę samodzielnych przedsiębiorców w powiecie, określając nawet Kartuzy mianem „zagłębia rzemeślniczego”.
- W naszym powiecie jest prawdopodobnie najwięcej jednoosobowych działalności gospodarczych w skali kraju. Bez naszych uczniów, bez naszych pracowników, bez naszych firm Trójmiasto by się tak nie rozwijało. A bez Trójmiasta my byśmy nie zarabiali - mówił wicestarosta Fikus.
Czołówka w województwie
W głównej części spotkania przedstawiono podstawowe informacje. Jolanta Tersa, dyrektor Wydziału Edukacji Starostwa Powiatowego w Kartuzach, ukazała zebranym stan realizacji zadań oświatowych w powiecie w roku szkolnym 2017/2018. Część swojej prezentacji poświęciła także na przybliżenie osiągnięć szkół w minionym roku, gdyż na tym polu Kartuzy stoją na stosunkowo wysokiej pozycji.
Statystyki dotyczące zdawalności egzaminów maturalnych i zawodowych przedstawił z kolei Grzegorz Halasz. Pod względem matematyki powiat kartuski może się szczycić pierwszym miejscem w województwie (na równi z jeszcze jednym powiatem), osiągając zdawalność 84%. W przypadku języka polskiego i angielskiego, choć są to wyniki odpowiednio na poziomie 95% i 94%, Kartuzy znajdują się praktycznie równo w połowie rankingu wojewódzkiego.
- Widać wyraźnie, że my bardzo dobrze pracujemy z uczniem przeciętnym - komentuje Jolanta Tersa, po czym dodaje. - Też widać, że jest postęp w tej jakości egzaminów.
Plany na przyszłość
Sama zdawalność nie była jednak sednem czwartkowego spotkania. Konferencja w dużej mierze poświęcona była efektom nauczania i sposobom na ich poprawienie w przyszłym roku. W swojej prezentacji Anna Dereń, dyrektor Centrum Inicjatyw Edukacyjnych w Kartuzach, zwracała uwagę na słaby poziom historii w szkołach, niską motywację uczniów względem nauki biologii, a także okropny stan fizyki, która „została zabita w szkole podstawowej, dobita w gimnazjum”. Anna Dereń wskazała też obszary, gdzie nastąpiły pozytywne zmiany, jak choćby poprawiona zdolność pisania prac historycznych, dużo większa wiedza o samorządach czy znacznie usprawniona interpretacja tekstów. Zarówno te obserwacje jak i przedstawione później rekomendacje były efektami pracy wspomnianych zespołów nauczycielskich, tworzonych przez CIE
- Sukcesem tych spotkań jest to, że pracują nauczyciele w zespołach. Między sobą się kontaktują, tworzą sieci współpracy - opowiada Jolanta Tersa. - Pracują, wymieniają informacje, doświadczenia, mają ten feedback i są w stanie ocenić, co zrobili do tej pory i co należy jeszcze zrobić.
Wspólna rozmowa
Po prezentacjach nastąpiła dyskusja z udziałem pracodawców, doradców zawodowych w szkołach, kierowników szkolenia praktycznego oraz zespołów kierowniczych szkół. Na zakończenie spotkania wszyscy zebrani odwiedzili dom pasywny, będący końcowym efektem realizacji projektu „Wsparcie kształcenia zawodowego w branżach kluczowych, istotnych dla rozwoju gospodarki”.
Coroczny raport samorządów o stanie realizacji zadań oświatowych jest podyktowany przepisami, jednak formuła konferencji i debaty na te tematy nie jest standardem.
- To także dzięki aktywności samorządu województwa pomorskiego, który od lat już inicjuje i rozwija we współpracy z samorządami gminnymi i powiatowymi tę koncepcję rozmowy - wyjaśnia Jolanta Tersa.
W Kartuzach w tej formie spotkanie odbyło się po raz czwarty. Szczegółowe informacje na temat realizacji zadań oświatowych można znaleźć na stronie Starostwa Powiatowego.
Peryskop 11.12:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?