Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Samorządowcy przekonują: nie odcinać Kartuz od Gdańska [zdjęcia]

Janina Stefanowska
Z inicjatywy samorządów oraz ludzi, którym idea kolejnictwa leży na sercu, w Kartuzach podpisano list intencyjny, w którym podpisani wyrażają troskę o utworzenie tras objazdowych dla pasażerskich przewozów kolejowych na czas modernizacji linii kolejowej nr 201 z Gdyni do Kościerzyny. Planowane są od wiosny 2020 r. i potrwają co najmniej do końca 2022, czyli minimum 2,5 roku, choć mówi się, że mogą przeciągnąć się do 2023 r.

Inicjatywa samorządów ma zachęcić Polskie Linie Kolejowe do realizacji przedsięwzięcia nazwanego budową bajpasa kokoszkowskiego. Polegać ma on na reaktywacji przewozów pasażerskich na liniach kolejowych nr 234 (Gdańsk Kokoszki - Stara Piła) i linii 229 (Stara Piła - Glincz).

Wymaga to odbudowy odcinka Gdańsk Kiełpinek (wypięcie z LK248/PKM) – Gdańsk Kokoszki (ok. 1,5 km) oraz rewitalizacji odcinka Gdańsk Kokoszki – Stara Piła – Glincz, wraz z odbudową mijanek (na stacji Stara Piła, Gdańsk Kokoszki) aby w relacji Gdańsk-Kartuzy nie trzeba było zjeżdżać na linie kolejową nr 201 (Gdynia - Kościerzyna). Z uwagi na brak dodatkowej krawędzi peronowej na planowanej stacji Gdańsk Karczemki PKM i konieczność sprawnego prowadzenia ruchu należy zapewnić możliwość mijania się pociągów również na stacji Gdańsk Kokoszki z uwagi na jej bardzo bliskie położenie w stosunku do linii kolejowej nr 248 i możliwość oczekiwania tam pociągu (w przypadku wystąpienia opóźnień) w układzie całkowicie niekolizyjnym z prowadzeniem ruchu po głównej linii kolejowej PKM. Rewitalizacja infrastruktury peronowej na stacjach i przystankach osobowych: Gdańsk Kokoszki, Leźno, Stara Piła i Żukowo Zachodnie w standardzie minimalistycznym (wysokość standardowa dla Województwa Pomorskiego, tj. 760 mm; długość użytkowa 125 metrów – z uwagi na konieczność obsługi składów pociągów zestawionych z dwóch pojazdów SA136; proste oświetlenie i minimum wyposażenia w zakresie obsługi podróżnych; możliwie najprostsza droga dojścia do peronu; zadaszony stojak na rowery – kilkanaście stanowisk). Pozwoli to przy okazji projektowanych zmian w organizacji ruchu na dodanie kolejnych czterech handlowych punktów obsługi w ramach funkcjonowania systemu komunikacyjnego PKM.

Budowy 1,7 km linii między Gdańskiem Kiełpinek a Gdańskiem Kokoszki zadeklarował marszałek pomorski.
Pod listem intencyjnym podpisali się m.in.: marszałkowie Mieczysław Struk i Ryszard Świlski, burmistrzowie Mieczysław Gołuński i Wojciech Kankowski, poseł Stanisław Lamczyk, wiceprezydent Gdańska Piotr Grzelak, Grzegorz Rek, sołtys Leźna, Krzysztof Nowotarski, prezes Stowarzyszenia Miłośników Kolei Kokoszkowej, Zbigniew Jarecki, prezes Kaszubskiego Związku Pracodawców, ks. Piotr Wulgaris, kapelan kolejarzy i nauczyciel klasy kolejowej w ZSZiO w Żukowie.
(wideo wkrótce)

Przejazd próbny z Gdańska Kokoszek do Kartuz przez Starą Piłę i Żukowo Zachodnie - zdjęcia, cz. 2, wideo
Przemarsz z Gdańska Kiełpinka do Gdańska Kokoszek 13.05.2018 - ZDJĘCIA, cz. 3, WIDEO

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kartuzy.naszemiasto.pl Nasze Miasto