Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

PKM na nowo połączyła Kartuzy z Gdańskiem 2 lata temu - przeżyjmy to jeszcze raz!

Janina Stefanowska
Janina Stefanowska
1.10.2015 ze stacji Kartuzy odjechał pierwszy pociąg PKM do Gdańska. To był początek powrotu kolei na Kaszuby. Do 2023 r. będzie zelektryfikowana i zmodernizowana - będzie jeździć jeszcze szybciej - zapowiadają PKP PLK.

"Doczekaliśmy historycznego momentu - 1 października o godz. 4. 51 z peronu 2 z dworca w Kartuzach odjechał pierwszy po latach pociąg do Gdańska. Pomorska Kolej Metropolitalna wreszcie do nas dotarła." - taki pisaliśmy 1.10.2015 r.

Dziś linia PKM stoi przed perspektywą elektryfikacji i dalszej modernizacji.
- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na „Opracowanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego na odc. linii kolejowych nr 201, 214 i 229 realizowanego w ramach projektu "Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz - Trójmiasto" - przekazał Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - Wartość umowy to prawie 16 mln zł netto a czas jej realizacji wynosi 23 miesiące.

PLK wybudują 50 km nowego toru między Kościerzyną  a Gdańskiem Osową oraz zelektryfikują 88 km linii. Trasa od Kościerzyny do Trójmiasta będzie dwutorowa. Wymienionych będzie także 86 km toru i 88 rozjazdów. Pasażerowie zyskają łatwiejszy dostęp do kolei. Będzie komfortowa obsługa dzięki budowie i modernizacji 33 peronów.

W Glinczu zostanie zbudowana kilometrowa łącznica, która umożliwi bezkolizyjne, wielokierunkowe połączenie linii Kościerzyna – Gdynia i Glincz – Kartuzy. Natomiast w rejonie stacji Kartuzy powstanie łącznica o długości ponad 3 km, która umożliwi połączenie linii Somonino – Kartuzy i Glincz – Kartuzy bez zmiany kierunku jazdy dla relacji Somonino – Kartuzy – Glincz. Takie rozwiązanie skróci czas przejazdu.

PKP PLK przebudują 33 perony m.in. na stacjach i przystankach: Kościerzyna Gołubie Kaszubskie, Somonino, Żukowo Wschodnie, Kartuzy, Rębiechowo. Perony będą wyższe i dłuższe, aby zapewnić wygodne wsiadanie i wysiadanie z pociągu. Komfort pasażerów poprawią nowe wiaty, oświetlenie, ławki, megafony i tablice informacyjne. Przystanki będą przystosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Trasa od Somonina do Kartuz zostanie dostosowana do prędkości 120 km/h, a od Żukowa Zachodniego przez Glincz do Kartuz do 100 km/h. Szybszą i sprawniejszą podróż zapewni modernizacja 140 obiektów inżynieryjnych. Poziom bezpieczeństwa zwiększy przebudowa i wyposażenie w nowe urządzenia 34 przejazdów kolejowo-drogowych.

- Życzę PKM kolejnych takich skoków liczby pasażerów jak ten z czerwca 2016 roku - powiedział burmistrz Mieczysław Gołuński. - Po elektryfikacji czas przejazdu jeszcze się skróci. Poprawi się też komfort pasażerów, gdy my oddamy do użytku nowy dworzec w Kartuzach - a to nastąpi w czerwcu 2018 r., i zagospodarujemy cały węzeł integracyjny, w miejscu zaniedbanych budynków przy dworcu.

- Podróż PKM daje mi taki beztroski komfort podróżowania - przyznaje Wojciech Kankowski, burmistrz Żukowa. - Nie trzeba uważać na wyprzedzające samochody, znaki drogowe. Przywrócenie kolei na Kaszubach było epokowym wydarzeniem, kolej wyznacza nam teraz oś rozwoju. Właśnie żukowskie przystanki generują spory ruch pasażerski. Budowa drugiego toru, choć początkowo uciążliwa, przyniesie efekt w postaci skrócenia czasu przejazdu pociągów

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kartuzy.naszemiasto.pl Nasze Miasto