Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Miejsce tej pani jest w kuchni? Komisja Etyki Reklamy: "To dyskryminacja"

Arkadiusz Gołka
Skandal wybuchł w związku z tą reklamą
Skandal wybuchł w związku z tą reklamą zrzut z ekranu FB
Reklama amerykańskiego napoju orzeźwiającego na FB pokazywała roznegliżowaną kobietę, nachyloną przy lodówce. Producent zamieścił też hasło: "Wszystko na swoim miejscu! Pepper w lodówce a kobieta w kuchni". Komisja Etyki Reklamy zabrała głos w tej sprawie.

Zdjęcie pojawiło się 1 października 2014 roku na oficjalnym profilu facebookowym Dr Pepper. Od razu wywołało kontrowersje i mnóstwo skarg do Komisji Etyki Reklamy. Wpisowi zarzucano bazowanie na prymitywnych, szowinistycznych skojarzeniach, w których kobieta jest tylko przedmiotem seksualnym. W dodatku wskazywano na lekceważący stosunek do płci pięknej.

Komisja Etyki Reklamy stwierdziła, że wpis poprzez wykorzystanie wizerunku prowokacyjnie ubranej pani i hasła twierdzącego, że miejsce kobiety jest w kuchni, odwołuje się do negatywnych stereotypów społecznych i dyskryminuje kobiety. Łamie więc branżowy kodeks etyczny.

Przedstawiciele Orangina Schweppes Polska, producenta napoju w naszym kraju, nie zgadzają się z takimi zarzutami. Wyjaśniają m.in. że fanpage Dr Pepper ma około 40 tys. fanów, co biorąc poprawkę na szacowaną liczbę użytkowników Facebooka w Polsce (16 mln) oznacza, że materiały publikowane na profilu mają raczej niewielkie oddziaływanie. Zdaniem producentów wpis miał charakter humorystyczny i nie powinien być brany na serio, a skojarzenia z "maczyzmem" mogą mieć tylko osoby wykazujące dużo złej woli. .

"(...) W intencji autorów zdjęcia kobieta, w swobodnej, domowej scenerii, sięga do lodówki po napój Dr Pepper, który zamierza wypić. Zdjęcie ukazuje zatem niezależną kobietę, która w skąpym, swobodnym stroju udała się do kuchni nie po to, żeby gotować, sprzątać czy usługiwać komukolwiek (co byłoby typowym przejawem stereotypowego, seksistowskiego ujęcia roli kobiety w społeczeństwie), ale po to, aby sięgnąć do lodówki po napój Dr Pepper" oświadczyli menedżerowie producenta.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziwne wpisy Jacka Protasiewicz. Wojewoda traci stanowisko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto