Awantury o 8 wariantów przebiegu drogi S-6, tzw. Trasy Kaszubskiej. W poniedziałek spotkanie mieszkańców gm. Szemud

Nie ustają protesty przeciwko zaproponowanemu przebiegowi trasy S6 (wariant A1). Ostro zareagowali mieszkańcy kilku miejscowości powiatu wejherowskiego.

Nie ustają protesty przeciwko zaproponowanemu przebiegowi trasy S6 (wariant A1). Ostro zareagowali mieszkańcy kilku miejscowości powiatu wejherowskiego. Najpierw, pod koniec lipca, swoje oburzenie wyrazili przedstawiciele władz gminy Szemud. Wysłali pisma do decydentów w Warszawie, nie zgadzając się na ten wariant. Przypomnijmy, że władze gminy od wielu miesięcy opowiadały się za wariatem B, czyli południowym, przebiegu Trasy Kaszubskiej.

Do protestu włączyli się też mieszkańcy Kielna. W ciągu kilku dni zawiązał się komitet protestacyjny, zorganizowano blokadę lokalnej drogi oraz pikietę przez Urzędem Marszałkowskim i Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad.

Tymczasem mieszkańcy jednej z największych wsi tej gminy, Koleczkowa, zaprotestowali... przeciwko protestującym władzom! Zawiązali stowarzyszenie i zebrali podpisy pod pismem, w którym chcą, by droga powstała właśnie w wariancie A1. Co ciekawe, pod pismem podpisało się też ok. 200 mieszkańców... protestującego przeciwko drodze Kielna.

droga ekspresowa S-6 - warianty przebiegu

- Argumenty, które przedstawiają mieszkańcy Kielna, są bezzasadne - wyjaśnia Eugeniusz Orlikowski, mieszkaniec Koleczkowa. - Kielnianie twierdzą, że nie było żadnych konsultacji. A to nieprawda - przecież warianty przebiegu tej trasy znane są od wielu miesięcy. I Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zwracała się do wszystkich gmin z prośbą o wyrażenie zdania na ten temat i zaproponowania ewentualnych zmian. Inna sprawa to to, że władze gminy od dawna forsowały wariant południowy B, nie chcąc w ogóle dyskutować na temat wariantów północnych. A to było dużym błędem - wójt gminy po prostu przekonał mieszkańców, że na pewno będzie realizowany wariant południowy. Stąd pewnie teraz zaskoczenie niektórych, że jednak jest inaczej. Ale o to mogą mieć pretensje tylko do władz gminy.

- Uważamy, że wariant A1 jest najkorzystniejszy - dodaje Ryszard Szafrański z Koleczkowa. - Mówi się jeszcze o wariancie A, ale ten nie ma w ogóle sensu. Droga przebiegłaby niemal pod samymi oknami mieszkańców Koleczkowa, odcinając ich od jeziora. Poza tym ten przebieg jest dużo trudniejszy - teren jest bardzo urozmaicony, podmokły, do tego jest tu wiele domów mieszkalnych i działek rekreacyjnych - trzeba by wyburzyć wiele domów. Natomiast przy realizacji wariantu A1 droga byłaby budowana na płaskich terenach rolniczych. Moim zdaniem o wariantach B także w tej chwili nie ma co rozmawiać, bo są one nieporównywalnie droższe.

Kolejna wieś, która włączyła się w to całe zamieszanie, to Bojano. Jej mieszkańcy z kolei nie chcą w ogóle słyszeć o wariantach A/A1. Tu protesty przybrały chyba najostrzejszą formę - mieszkańcy w miniony piątek blokowali przez 1,5 godziny rondo w Chwaszczynie. Chodzili tam i z powrotem przez przejścia dla pieszych, wstrzymując ruch.

W poniedziałek mieszkańcy gm. Szemud spotkali się z przedstawicielami GDDKiA. Kilkugodzinna wymiana zdań, nie przyniosła zbliżenia stanowisk, choć wniosła do sprawy dwa nowe punkty. Szefowie gdańskiego oddziału GDDKiA zadeklarowali, że dojdzie do kolejnej debaty z mieszkańcami gminy Szemud. Odbędzie się ona w poniedziałek, 17 sierpnia o godz. 19 w ośrodku kultury w Kielnie.
Jeśli znów nie będzie porozumienia - możemy się spodziewać kolejnych pikiet i blokad.

Oprac. gddkia

Obecnie jest 8 wariantów
Wątpliwości nie budzi tylko odcinek Luzino - Częstkowo.
Na odcinku pomiędzy Lęborkiem a Luzinem brany pod uwagę jest w tej chwili tzw. wariant II, zakładający ominięcie Lęborka od strony południowej, oraz wariant III, mówiący o jego okrążeniu od strony północnej. Jeśli chodzi o część trasy pomiędzy Częstkowem a Gdańskiem, GDDKiA oznacza zaprojektowane warianty jako A, A-1, B-4 i C-2.
Wedle wariantów A i A-1 Trasa S6 miałaby łączyć się z istniejącą drogową obwodnicą Trójmiasta w Wielkim Kacku, a prowadzić ma m.in. przez Szemud i Chwaszczyno. Wedle wariantu A droga miałaby zostać poprowadzona na północ, a wedle A-1 - na południe od Jezior Marchowskich.
Warianty B-4 i C-2 zakładają poprowadzenie trasy do Gdańska, dokąd miałaby zostać poprowadzona m.in. przez gminę Przodkowo.
Wariant B-4 zakłada, że Trasa S6 zakończy się w Węźle Owczarnia, natomiast C-2 - do Węzła Matarnia.
GDDKiA rekomendowała jako najkorzystniejszy wariant "II A-1", czyli zakładający budowę trasy z Lęborka do Wielkiego Kacka przez Kielno, omijający Lębork z południowej strony. Jego długość to 61,5 km.

Rafał Korbut

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, wyłącz Adblock na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3